Tuesday 2 March 2010

Bakkerijdagen 2010

Helaas vinden de bakkerijdagen niet elk jaar plaats. Dus als deze grote vakbeurs één keer in de twee jaar de RAI vult, dan moet ik er natuurlijk naar toe. Inspiratie alom!!!
Samen met vriendin Annemiek en Riejanne van Cook and Book heb ik me werkelijk misselijk geproefd.
Ik kan nu heel veel woorden gaan gebruiken om alles wat ik gezien en vooral ook geproefd heb te omschrijven. Maar soms zeggen beelden meer dan woorden :)

Een hele zaal gevuld met showpieces, met als middelpunt...een show. En wat voor één. Naast een demo aan het einde van de middag was er een battle tussen 2 leden van het Nederlands Patisserie team. Daniël Jongsma maakte onderstaand blauwe kunstwerk. De basis van dit stuk maakte hij eerder, tijdens de battle voegde hij "the missing pieces" toe.
Presentatrice van de battle Vicky Littlejohn interviewde de deelnemers tussentijds. Een hele, hele lange tijd geleden was Daniël te gast bij Life and Cooking waar zijn showstuk sneuvelde...Hij vertelde aan Vicky dat hij het jammer vond dat men zich niet meer herinnerde waarom hij te gast was bij de show. Alle aandacht gaat (nog steeds) uit naar het breken van zijn meesterwerk. Dus bij deze, Daniël was de winnaar van de Dutch Pastry Award. En daarom was hij te gast bij Life and Cooking...



Een detail..

Ronald van Haarlem maakte dit prachtige stuk. Hij was jaren lid van het NPT, maar nam 2/3 jaar geleden afscheid van het team. Omdat een ander lid van het NPT verhinderd was om deel te nemen aan de battle, nam Ronald de honeurs waar. Gelukkig, anders hadden we dit kunststuk moeten missen.


Hier moet een detail van bewonderd worden. Hoe zoet is deze strik??


De battle is uiteindelijk gewonnen door Daniël, maar om Ronald even te citeren: "Volgens mij heeft Daniël meer fans meegenomen." :) Beide heren zijn in het dagelijks leven trouwens goede collega's bij Patisserie Tummers.

Ook de huidige trend in patisserie "macarons" was terug te vinden op de beurs. Sommige waren heerlijk (bakkerij van de Velde), andere iets te zacht. De mooiste waren in elk geval van Hans Heiloo van Unlimited Delicious. Hans was tevens aanwezig bij de demonstraties van het NPT. Hij was ontzettend aardig en vertelde zo gepassioneerd en gedetailleerd over diverse aspecten van de demo. Ik had nog veel langer willen blijven.....
Hans zijn gaven zijn tevens beschikbaar in boekvorm. Hij schreef o.a. mee aan "Happiness is a cupcake." De beste (en mooiste!) recepten in dit boek zijn duidelijk van zijn hand.



Tot slot, nog even de stand noemen van Patisserie en Desserts. Het vakblad voor de patissier, ijsbereider, chocolatier en een ieder die geïnteresseerd is in dit alles. Ik heb direct een nieuw abonnement afgesloten, om me binnenkort weer heerlijk te verliezen in dit blad. Werkelijk een aanrader!

En nu ga ik me verheugen op de bakkerijdagen 2012..Riejanne schreef overigens ook een blog over ons bezoek...

1 comment:

  1. Hoi Marieke,

    Ik ben maar even zo vrij geweest om je de blog ook in Twitter-space te verspreiden....
    http://twitter.com/RiejanneS

    Het was gezellig! Op naar 2012!


    Riejanne

    ReplyDelete