Friday 20 November 2009

De schatkamer van Sinterklaas

Al sinds dat ik een klein meisje was herinner ik mij Chocolaterie Mousset. Velen uit Arnhem en omstreken met mij, vermoed ik. Wie kan zich niet het enorme Paasei in de etalage, elk jaar weer met Pasen, voor de geest halen?
Misschien dat mijn liefde voor patisserie juist daar is ontwaakt, starend naar dat enorme Paasei.
Het heeft uiteraard ook geholpen dat de lieve Sint sinds mijn vroege kindertijd mij verwende met een chocoladeletter van Mousset op pakjesavond.

Nu, velen jaren later, wordt Sinterklaas nog steeds bij gestaan door Martin Hendriks van Chocolaterie Mousset in het maken van vele, vele letters. Hoeveel? Dit jaar staat de teller al op 18.000 letters!!!!
En alle (ja, echt!!) chocoladeletters (van duurzame chocolade) worden met de hand gegoten, gedecoreerd en in een prachtig gouden doosje verpakt. Met groot ontzag kijken ik en de Chocoladeletter Piet naar de snelheid waarmee Martin de letters kan decoreren. Maar liefst 1000 in een paar uur tijd!! Ik heb de hoop maar opgegeven ooit nog zo vaardig en snel zoveel chocolade in één keer te kunnen verwerken :)
Een kleine glimps in de chocoladeletter-schatkamer van Sinterklaas...



Nog een detailfoto, gewoon omdat het er zo mooi en feestelijk uitziet, al die gouden dozen gevuld met bruin goud.



Het is ontzettend jammer dat aan een blogpost geen geur toe te voegen valt, want onderstaande foto moet je zien, proeven en ruiken. Liters, liters stromende pure chocolade. Deze maanden allemaal verwerkt tot prachtige letters. Gelukkig maar voor Sinterklaas dat Mousset hem een beetje helpt...



Nog ruim 2 weken en dan is pakjesavond daar. Ik verheug me er nu al op. En ja, ik vraag Sinterklaas nog steeds om een chocoladeletter, liefst puur. Na alle chocoladegeuren van december in het atelier van Mousset, na tig keer boven liters stromende chocolade staan, maak mij maar wakker voor een goed stuk chocolade. 5 december of niet :)

No comments:

Post a Comment